kontakta oss

Ring oss: 0303–960 85

FAQ

Vanliga frågor och svar.

Informationen uppdaterades den 10 oktober, 2017


Observera att följande punkter är i bokstavsordning

 

Ankomst med bil – Vid ankomst hämtas nycklar och liftkort enligt info som du finner på fakturan!
 
Ankomst med buss – Vid ankomst delas liftkort, nycklar, och annan viktig information ut.
 
Avbeställningsskydd – Softresor säljer inga avbeställningsskydd då de redan ingår i din banks försäkring som är kostnadsfri.
När du betalar din resa med hjälp av internetbank eller med bankkort till en researrangör som är skyddad genom resegarantilagen (vilket Softresor är) ingår det normalt sett en reseförsäkring genom banken.
 
Detta innebär att om du inte kan åka pga. sjukdom och kan styrka detta med sjukintyg får hela resan återbetald utan att dina medresenärer drabbas.
 
Skyddet gäller för personen som betalt och dess familj (inte om tex en kompis betalt resan). Därför låter vi respektive gäst betala sin del av resan så försäkringen gäller samtliga med på resan.
 
Kontrollera vad som gäller med din bank.
 

Avresa med buss – Samtliga våra bussar utgår från Liseberg Södra entrén och kör sedan norrut efter E6 med möjlighet att stiga på enligt tidtabellen. Läs mer här.
 
Det finns också möjligheter för grupper över 20 personer att hämtas på önskad plats i Göteborg innan ordinarie avgång.
 
Vi hämtar även grupper på fler än 6 resande i Kungsbacka vid överenskommelse. 
På fakturan finner du vilken påstigning och tid ni bokat.
 
Kom 30 min före avgång vid Liseberg så vi hinner packa in all packning i bussen och 15 min före avgång på övriga hållplatser.
 
Bagage - Respektive resande får ta med på bussen är av utrymmesskäl begränsat till 1 normalstor resväska, 1 pjäxbag,
 1 skid/snowboardfodral med 1 par skidor eller 1 snowboard samt 1 handbagage. (Bindningen på snowboarden ska vara nedfälld och ingen annan packning får ligga i fodralet)
 
Tänk på att du själv ansvarar för ditt bagage även under i och urlastning på resan.
 
Var noga med att du inte tar någon annans packning och märk gärna upp ditt bagage så du lätt känner igen väskan.
 
Bil – Man kan även boka boende och resa med bil via oss. Läs mer här.
 
Boende – Softresor samarbetar och erbjuder boende i Basområdet, på fjället, Hemsedal Centrum och Ulsåk. Vänligen se specifik info kring just ditt boende.
 
Boendeindelning – Sker vanligtvis vid bokning.
 
Bokning – sker via telefon, mail eller via vår onlinebokning. Faktura med priser, boende info och övrig info mailas ut till bokningsansvarig med möjlighet att sända kopior till övriga resande.
 
Bussresan – Vi åker med turistbussar av hög kvalité med dvd, toalett, musik och högtalarsystem. Resan tar totalt ca 7,5 timmar ink en rast på 45 min på Norska sidan av gränsen. På bussarna finns våra guider med för att förenkla din resa. Under bussresan får du information om vad som händer i och utanför backen och hjälp med incheckningen vid ankomsten till Hemsedal. Guiderna finns även tillgängliga på plats och kan nås på journummer +46702 189 544.
 
Dellikvid - på 500 kr per person skall vara Softresor tillhanda inom 7 dagar från att resan blivit bokad. 
Slutlikviden skall vara Softresor tillhanda 40 dagar före avresa. Vid bokning senare än 40 dagar innan resan betalas det totala beloppet inom 5 dagar.
Beloppet inbetalas på Bankgiro 5116-5017 märkt med medföljande OCR-nummer.
 
Deposition – Deposition behöver inte betalas när du bokat din resa genom Softresor.
 
Frukost – Ingår med boende på hotell men kan köpas till som tillval på övriga boende med självhushåll.
 
Försäkring – Som EU-medborgare har du rätt till akut sjukvård inom EU och ESS där Norge ingår men för att vara på den säkra sidan kan du hålla dig uppdaterad på försäkringskassans hemsida.
 
Trots dessa avtal bör du ändå ha en reseförsäkring om du exempelvis skulle behöva hemtransport på grund av sjukdom, olycksfall eller om du blir misshandlad. De flesta försäkringsbolag har en tilläggsförsäkring vid resor.
 
Kontrollera vilka villkor som gäller för din hemförsäkring och att försäkringen är betald innan du reser.
 
Vill du veta mer kan vi rekommendera försäkringskassans hemsida.
 
Guider – På bussarna finns våra guider med för att förenkla din resa. Under bussresan får du information om vad som händer i och utanför backen och hjälp med incheckningen vid ankomsten till Hemsedal. Guiderna finns även tillgängliga på plats och kan nås på journummer +46 702 189 544.
 
Någon av kvällarna kommer din reseledare och besöker dig för att se till att allt är till belåtenhet. Då får du även ytterligare information om vad som gäller vid utcheckning och kommande hemresa.
 
Incheckning bil – Vid ankomst hämtas nycklar och liftkort enligt info som du finner på fakturan.
 
Incheckning buss - Vid ankomst delas liftkort, nycklar, och annan viktig information ut.
 
Intyg för minderårig – Är du under 18 år gammal när du bokar resan är det obligatoriskt att du och dina föräldrar skickar in ett ”Intyg för minderårig” som bifogas fakturan.
 
Jobba för Softresor – Softresor har idag ca 40 guider. Är du intresseras av att jobba som guide för Softresor? Skicka in ditt CV och ett personligt brev till tony@softresor.se innan juli för jobb kommande säsong.
 
Kontakt
Softresor
Bultgatan 2,
442 40 KUNGÄLV.
www.softresor.se
Tel 0303-93085
info@softresor.se
 
Kontanter eller kort – fungerar alltid på plats i Hemsedal.
 
Liftkort – I våra priser ingår liftkort.
 
Liftkortet är personligt och får inte ges bort.
 
Notera eller fotografera koden på liftkortet. Förlorar du kortet kan du spärra och få ett nytt. Keycardet kommer debiteras( 45 nok).
 
Barn, ungdomar och pensionärer får rabatt på liftkortet
 
Läkare – Finns i Hemsedal centrum, bakom butiken “Expert”.
 
Mataffär – Det finns bra mataffärer vid skidcentret, Hemsedal centrum och Ulsåk. Prisnivån är som på de flesta semester orter något högre.
 
Nycklar – Nycklar lämnas ut vid ankomsten med buss eller vid incheckning vid ankomst med egen bil. Borttappad nyckel innebär oftast en kostnad. Info om kostnaden för just ditt boende informeras du om av din guide eller vid ankomsten med egen bil.
 
Offpist – All åkning utanför markerad pist är offpist och sker på egen risk. Respektera skyltar, markeringar och lavinfaran. Alla som åker offpist bör ha kunskap och erfarenhet av laviner.
 
Pistkarta – delas ut på bussresan eller vid ankomst med egen bil. Du finner även pistkartan här.
 
Priser – Den generella prisnivån i Norge är något högre än i Sverige.
 
Prisgaranti - Priserna som redovisas är per person och inga övriga avgifter tillkommer. Priserna har dessutom en valutagaranti så priset kommer inte justeras pga. valutaändringar.
 
Priset kan enbart ändras pga. oförutsedda kostnadsökningar gällande skatter, tullar eller avgifter avseende tjänster som ingår i resan.
 
Regler Se resevillkor.
 
Resegaranti – om kund hos Softresor omfattas du av de garantier vi ställer till Kammarkollegiet och du är skyddad genom resegarantilagen.
 
Det innebär att om resan inte kan genomföras som planerat, på grund av att arrangören går i konkurs, så får du dina pengar tillbaka.
 
Alla våra paketresor omfattas av resegarantilagen
 
Resevillkor Se resevillkor.
 
Restaurang – Hemsedal erbjuder flera alternativ i och utanför backen. Läs mer här.
 
Resväg – Vi kör E6 norrut mot Oslo. Riksväg 7 mot Gol och riksväg 52 mot Hemsedal. Se karta här.
 
Sekretess – Softresor för register över personuppgifter du lämnat i enlighet med personuppgiftslagen(PUL). Informationen används för att Softresor ska kunna fullgöra våra åtagande gentemot våra kunder. Informationen gällandes kundresor delas med våra samarbetspartners, som hotell och bussbolag. Softresor använder även uppgifterna i registret för att kunna ge information och service rörande resan via e-mail, telefon och sms.
 
Sjukhus – Läkare finns på plats i Hemsedal. Vid allvarliga skador förflyttas den skadade till Ål, Hönefoss, Drammen eller Oslo med ambulans eller helikopter.
 
Skidbuss – Hemsedal erbjuder gratis skidbuss till dig som har liftkort.
 
Skidskola – Hemsedal erbjuder gruppskidskola, privatlektioner samt Skistar experience. Läs mer här.
 
Skiduthyrning – Hemsedal har ett stort utbud av skidor och snowboard i alla kategorier. Förboka din skidhyra genom oss till rabatterade priser eller hyr på plats. Läs mer här.
 
Slutbetalning – Slutbetalning ska ske senast 40 dagar innan avresa.
 När hela resan är betald sänder vi ut en bekräftelse via mail.
 
Slutstäd – I samtliga resor med Softresor ingår slutstäd. På visa boenden går denna tjänst att välja bort. Resans pris reduceras då något. Slutstädning innebär dock att man tömmer lägenheten på all packning, slänger sopor i container och startar diskmaskinen.
 
Telefon Softresor har ett journummer 0046 702-189544. När du ska ringa Sverige eller svensk mobil slår du landskod 0046. När du ringer norskt nummer i Norge behöver du inte slå landskoden 0047.
 
Utcheckning Bil Utcheckning sker senast kl 11.00 om inget annat uppges. Nyckel återlämnas där den hämtades ut.
 
Utcheckning Buss Utcheckning sker senast kl 11.00 om inget annat uppges. Nycklarna lämnas till reception anvisad av guide. Bussen kommer att vara tillgänglig ca 30 min för pålastning under morgonen (runt 09-09.30-tiden, exakt tid lämnas av guide).
 
Bussen öppnar vanligtvis kl 14.00, med samling senast kl 14.30. Avfärd sker så fort bussen är färdigpackad.
 
Exakta tider och plats kommuniceras ut av guide under helgen.
 
Åldersgräns Softresor har ingen åldersgräns så länge målsman godkänner resandet. De boende vi erbjuder har olika åldersgränser, se respektive boende för mer info. Nattklubbar och andra uteställen har oftast 20års åldersgräns.
 
Öppettider
Läs om säsongens öppettider här.